Halloween


Idag är det halloween. Men ska man orka klä ut sig? De flesta här i Umeå ( i min umgängeskrets alltså) har fått för sig att klä ut sig imorgon- på Alla Helgons Dag.
Det är bara så fel. Alla Helgons Dag är en dag när man tänder ljus och tänker på ens nära och kära som inte längre finns vid liv. Man klär inte ut sig som spöken å kastar ägg på hus den dagen!

Lite fakta:" Halloween är en högtid som firas den 31 oktober. Halloween har sitt ursprung på Irland. Via USA kom den till Sverige i slutet av 1990-talet, men har inte fått större grepp i Europa. Man firar Halloween genom att klä ut sig i spökkostymer och gå runt bland grannar för att be om bus eller godis - liknande den påsktradition med påskkärringar som finns i Sverige. Halloween firas alltid 31 oktober i USA. Dock ska inte Halloween blandas ihop med Alla Helgons dag som är den enda kvaravarande rent katolska helgen i Sverige. Tyvärr råder ofta stor förvirring vilken dag Halloween skall firas i Sverige"

Nåväl, får se om man hittar någon utklädnad, för imorgon klär då inte jag ut mig- det blir ikväll eller inte alls.

Puss hej!



Kommentarer
Postat av: mamma

Helt riktigt Pernilla hoppas du får en trevlig helg, det ska då jag försöka ha.Kram

2008-10-31 @ 12:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0