IBS

Många brukar undra varför jag är sjukskriven, och varför jag varit det under så lång tid. När jag förklarar att jag har en mag- och tarmsjukdom som heter IBS (kolon irritable) brukar de flesta se ut som stora frågetecken.

image207


IBS är en "funktionell sjukdom". Det betyder att det är en sjukdom där organen ser normala ut och knappt några förändringar på olika prover. En annan funktionell sjukdom är fibromyalgi som man oftast är mer bekant med. Dock börjar fler och fler höra talas om IBS då det uppmärksammats mycket i tidningar och TV-program de senaste åren. Att få en en diagnos kan vara svårt. För mig tog det flera år. Det handlar mest bara om att hitta rätt läkare. Att man kommer ihåg att berätta alla problem och att läkaren lyssnar. Tyvärr är det många som blir felbehandlade, eller inte får behandling alls då vården på många sätt försämras- trots att det sker förbättringar i andra aspekter.

image208

Om man vill läsa om IBS kan man börja på sjukvårdsrådgivningen!

Kommentarer
Postat av: Maja

Är det jobbigt att leva med det? Hoppas det inte blev för personligt. Vill också ge dig komplimanger för de fina bilderna på dig. :D

2008-01-09 @ 20:54:50
URL: http://missmor.blogg.se
Postat av: Pernilla

Maja: Det är olika från fall till fall. Jag har det jobbigt i perioder. Inte alls personligt! :) Tack så mycket!!

2008-01-09 @ 21:03:18
URL: http://nerpilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0